mandag 14. november 2011

Sarah Bernhard kaker

Fikk for en tid tilbake smake noen kjempegode småkaker, nemlig Sarah Bernhardt kaker, som jeg bare måtte prøvebake! :)
Lette etter oppskriften på nettet, og det var mange å velge mellom. Men fant til slutt en passende oppskrift å prøve ut :) Her er hvordan jeg lagde de:

Ingredienser:
500 g ferdig kransekakemasse
330 ml kremfløte
150 g mørk kokesjokolade
100 g smeltet mørk sjokolade
4 ss delfiafett

Fremgangsmåte:
Bunnen stekes på 210 grader i ca 7 min på midterste rille.

Trøffelkrem dag 1:
Kok opp fløte og tilsett grovhakket sjokolade. Trekk kjelen til side og rør i blandingen til sjokoladen er smeltet. Sett sjokoladefløten i kjøleskap noen timer, helst til dagen etter. (jeg rørte ofte i den, slik den ble fortere kald, så klarte å lage de på en dag).


Bunn: Kjevle ut kransekakemassen til den er ca. 1 cm tykk. Stikk ut små rundinger (bruk et smalt glass, jeg brukte et shotteglass og dyppet det i mel for hver gang jeg trykte ut) og legg dem på stekebrett. Kransekakebitene skal bare være så vidt stekt. Avkjøles på rist.




 



Trøffelkrem dag 2:
Pisk opp blandingen, slik den blir mye og luftig. Jeg fylte kremen i en kakesprøyte, og sprøytet på bunnen med en liten topp. Etter det er gjort ferdig, så kan du sette kakene kaldt i kjøleskapet.





Sjokoladeglasur: Smelt sjokolade over vannbad. Tilsett kokosfett for å gjøre sjokoladen tynnere. Avkjøl litt til den ikke renner for mye. Dypp kakene raskt i glasuren og sett dem på brett.
Jeg lot dem stå litt i kjøleskapet, så dyppet jeg de en gang til for å få et lite ektra lag (og for å bruke opp sjokoladen ;p ) Sett de så i kjøleskapet for å stivne til skikkelig.


Tips: Smart å ha i fryseren, fordi de tiner på et øyeblikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar