mandag 4. juli 2011

Trådlamper

 Fikk forspørsel om å legge ut bilder av lampene jeg har laget, og det kunne jeg jo selvfølgelig gjøre :)

Jeg fikk da inspirasjon min først da de viste klipp på God Morgen Norge om hvordan en lager de lampene her. Det her var da en stund før jeg flyttet i egen leilighet, men visste allerede da at jeg ville ha sånne i min framtidige leilighet :) og slik ble det! Fant tilbake til klippet på GMN, men det viste ikke så detaljert om hvordan en gjør det. Så fant jeg en annen blogg fra ei som hadde laget sånne, så da var det bare å sette igang ;)

Kjøpte inn ballonger (sånne som blir stoore og helt runde siden jeg ville ha den formen), vaselin, tapetklister, tråd og lampeskjermer fra Ikea (som jeg klipte i stykker for å få pærefestet :P ).
Blandet sammen litt tapetklister, det ble veldig tjukt, siden jeg ikke fulgte "oppskriften" :P men det gjorde ikke noe egentlig.
Så var det bare å rigge seg til på gulvet med avispapir lagt utover :)
Først var det å blåse opp ballongen til ønsket str, knytte en løkke med tråd i toppen (for å kunne henge opp ballongen), og så smøre den inn med vaselin.
Til første lampen jeg laget, dyttet jeg hele trådnøstet i klisteret, men fant ut at nøstet floket seg sammen på den måten (hadde lest om andre som syntes det var best å gjøre dette... meen... nei). Så jeg klipte heller av lange tråder, som jeg tok oppi etterhvert, syntes det var lettere :) Så var det egentlig bare å surre rundt til jeg syntes den hadde nok tråd på :)
Når jeg var fornøyd med mengden tråd, hengte jeg ballongen opp mellom to stoler, og lot den tørke i et døgn.
Så stakk jeg et lite høl i ballongen så det kom bare ut litt og litt luft om gangen, siden jeg måtte trykke litt her og der innimellom tråden for å løsne tråden fra ballongen. Lurt å gjøre dette litt forsiktig :)
Det ble et bra resultat til slutt da :) fikk klipt til lampeskjermene jeg kjøpte for anledningen, hengt de opp og "la" ballen oppå det. Og Voila! Nye lamper! :):)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar